Classic Week Svendborg 11-19 juli 2003

http://www.classicweek.dk

Svendborg är en gammal dansk sjöfartsstad på södra sidan av Fyn. År 2003 var det dags för staden att fira 750 års jubileum. Hur kan man göra detta på ett bättre sätt än att ha marina aktiviteter. Man hade storslagna planer för en rejäl regatta med klassiska träbåtar, följd av skutseglingar i totalt en hel vecka. Inbjudningar hade gått ut till närbelägna grannländer så det fanns goda förhoppningar om digert deltagande från norra Europa, exempelvis Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, England och Holland. Nåväl man kunde väl inte mäta sig med 150 års jubileumet av Americas Cup i Cows men man räknade med över 200 deltagande segeljakter. Detta är inte riktigt som våra veteranbåtsfestivaler här hemma utan fokus är på segling så motorbåtar göra sig sådeles icke besvär. Ett digert program med rejält med aktiviteter för seglarna. Inte ligga i hamn och glassa alltför mycket utan hårt slit på kappseglingsbanan. Det fanns två alternativ där det ena innehöll bankappseglingar och det andra eskaderseglingar till en grannstad.

Typisk gata i Svendborg. Typisk gata i Svendborg.
Svendborg är känt för sina skutor. Svendborg är känt för sina skutor.
Kungahusets nöjesjakt Danebrogen. Kungahusets nöjesjakt Danebrogen.

Programmet i korthet

Datum Aktivitet
Fredag 11/7 Ankomst och mottagning på Wahlsteds båtvarv.
Inmätning av båtarna.
Lördag 12/7 Ankomst och mottagning på Wahlsteds båtvarv.
Inmätning av båtarna.
Diverse landbaserade välkomstövningar.
Söndag 13/7 Uppvisningssegling i Svendborg.
Måndag 14/7 Distanskappsegling runt Avernakø.
Tisdag 15/7 Två bankappseglingar eller alternativt eskadersegling till annan ort.
Grillafton på Christiansminde.
Onsdag 16/7 Bankappsegling eller alternativt hemsegling från annan ort.
Prisutdelning vid Valdemarsslott.
Regattamiddag i magasinet.
Torsdag 17/7 Distanskappsegling från Svendborg till Ærøkøbing. Skutorna anländer till hamnen.
Fredag 18/7 Hemsegling från Ærøkøbing och paradsegling i Svendborg med nöjesjakter och skutor.
Classic Week Buffé i magasinet.
Fyrverkerier.
Lördag 19/7 Avresedag

Kan man motstå en inbjudan till ett sådant här evenemang?

Det torde vara ganska svårt att hitta något mer lockande att deltaga i år 2003. Ett stort plus i sammanhanget är att vi kan segla eskader tillsammans de ca 600 sjömilen ner till Danmark och tillsammans uppleva härliga seglingar och hamnar. Frestelsen blev i alla fall för stor för 95:a klubben som deltog med tre båtar, Kerma, Gerdny och Irmelin.

Börja i tid

För att kunna vara med och kappsegla måste man ha ett mätetal. Här duger inga godtyckliga handikapptal utan hårdvaran måste mätas. I detta fallet användes en modifierad variant av NL-regeln. Denna fanns att ladda ner från evenemangets hemsida och kan av den nyfikne beskådas på följande adress http://www.classicweek.dk/Maaluk.pdf. Detta gjorde vi redan på vintersäsongen medan båtarna stod på land. Det är frustrerande att mäta en skärgårdskryssare eftersom de flesta mätregler har den egenskapen att straffa skärgårdskryssarnas särdrag, längd, liten bredd, djupgående, stor segelarea och litet deplacement. Även om NL-regeln som användes här inte tar hänsyn till deplacementet så hade vi senare nöjet att mäta in Kerma enligt den norska regeln. Denna ignorerade bredden och bestraffade lätt deplacement å det grövsta. För att få ett rättvisande tal hade Kerma behövt väga 20 ton i stället för de drygt 10 ton som hon verkligen väger.

Om man bortser från differenserna mellan Kerma och Gerdny, vilket beror på Kermas större djup och omfång, så skulle jag vilja säga att mätetalen enligt NL-regeln är förvånansvärt rättvisa. I slutändan skulle det visa sig att de mindre båtarna var något gynnade men med tanke på utbudet av varierande båttyper och storlekar fungerade mätregeln bra.

Seglingen till Danmark.

Ursprungliga planeringen var att åka direkt efter Vaxholmsfestivalen. Man skulle då ha 11 dagar på sig att tillryggalägga 600 sjömil. Dock visade sig att båtarna inte lyckades synkronisera sin avresa. Vinnare i det här avseendet var Irmelin som hört väderprognoserna och tidigarelade sin avresa några dagar vilket resulterade i att hon fick segla i friska nordliga vindar ner till Ölandstrakten. Nästa båt iväg var Gerdny som inte uppskattat sitt mottagande på Vaxholmsfestivalen och därför gav sig iväg mot Svendborg istället. Sist i väg och därmed även nitlottsinnehavare blev Kerma. Man hade förmågan att pricka in nya regnrekordet i Småland, där det regnade oavbrutet i 4 dygn. På vissa orter hade man på 3 dygn uppmätt över 250 mm regn. Man försöker att besöka så många trevliga ställen på vägen som möjligt. Exempel på bra besöksmål är Utklippan, Christiansö, Hanö, Simrishamn och Köpenhamn.

En annan faktor som spelade seglarna ett spratt var SMHI:s oförmåga att få till väderprognoserna. Vid Sveriges sydkust hade man dagligen bra prognoser på kanske 4-7 m/s i vindstyrka. Men varje dag fick man likväl alltid kryss i 10-12 m/s. Inte så gynnsamma förhållanden för skärgårdskryssare. Detta medförde att gastarna varje kväll hotade att mönstra av och åka hem till tryggheten. Men eftersom prognosen för nästa dag alltid var gynnsam fortsatte man en dag till i taget varvid historien upprepade sig om och om igen. Seglare lär sig inte i första taget och för varje dag med felaktiga prognoser kan man ju tycka att sannolikheten för att nästa dags prognos skall stämma ökar. Dessa kan ju inte vara fel hela tiden.

I själva angöringen av Svendborg har inte Kerma haft något vidare flyt. Detta var andra gången man var i Svendborg. Första gången var år 2000 på väg från Classic Week i Oslo till regattan i Laboe utanför Kiel. Då hade man bara ett översikskort att navigera efter och när man skulle in till Wahlsteds varv följde man bara enslinjen vid varvet. Denna hade dock slutat gälla så här nära varvet så man fastnade i utgrundningarna. Nu hade man riktiga sjökort men den här gången kom man inte ens så långt som vid förra försöket. Felaktigt inmatade koordinater på GPS:en medförde att man försökte muddra en ny ränna i sandrevet vid inloppet till Svendborg. Segrare i denna duell var det massiva revet. Får tacka Gerdny och övriga båtar som assisterade vid bärgningen. Om ni avser att prova på grundstötningar kan jag rekommendera Danmark eftersom botten nästan uteslutande består av sand.

Wahlsteds båtvarv

Man inledde besöket på Wahlsteds båtvarv, vilket är väl värt ett besök. Här bygger och renoverar man fortfarande träbåtar. Varvet visade stor gästfrihet och möjlighet gavs både att studera varvet och pågående projekt.

Svendborg

Faciliteterna för detta evenemang var utmärkta. Hamnen hade väl tilltaget utrymme för deltagande båtar och man hade tillgång både till ett stort magasin och Maritimt Center för samlingar av deltagarna och för information. Prisutdelningen hölls vid Valdemarsslott. Eftersom dagarna var så späckade med aktiviteter så hade man löst logistiken så listigt att man samlade deltagarna för skepparmöte och frukost i magasinet varje dag 8:00 där man gick igenom dagens aktiviteter. Vill inte påstå att vi förstod alla instruktionerna på grund av svårigheter med språken. Detta trots att man använde både engelska, danska och tyska. Redan vid 9-tiden var det i många fall dags att ge sig ut på vattnet.

95:or och 12:or på första parkett i hamnen. 95:or och 12:or på första parkett i hamnen.
Hamnen fylld med alla typer av träbåtar. Hamnen fylld med alla typer av träbåtar.

Distanskappsegling runt Avernakø

Den här seglingen blev en riktigt segdragen historia. Det blåste mellan 0 och 3 m/s med tyngdpunkten mot 0 av varierande riktning där huvudriktningen i starten var NO som vred mot S och vid målgången SV. Alla 95:orna hade missuppfattat startproceduren och trodde att alla större båtar skulle starta gemensamt i första start. Vi startade med 12:orna men detta resulterade i tutande och flaggviftande på startfartyget så vi förstod att vi skulle ha en egen start. Tillbaka in bakom startlinjen och starta om fem minuter senare. Olikt många av konkurrenterna hade ingen av 95:orna hade spinnaker och eftersom man hade plattläns så skar man fram och tillbaka på fjärden. Kerma och Gerdny var på motsatta skär hela tiden på varsin sida av banan och Irmelin var mest på samma sida som Gerdny. Vinstlotten i skiftena hade Kerma som när den sydliga lite stabilare vinden kom låg något hundratal meter före och i lovart och kunde dra ifrån rejält i den nya vinden. Mitt på banan skulle man passera förbi en ö där det fanns en uppgrundning. Samtliga 95:orna navigerade efter djupet och man seglade en halv sjömil där det var mellan 3 och 3,5 meter djupt. Vattnet var klart och man kunde tydligt studera växt och djurlivet på botten. Irmelin som passerade samtidigt som diverse mindre danska båtar fick se dessa urinvånare slå ut längre från land av rädsla för att fastna i sandbankar. Kerma som inte hittade banbeskrivningen var tvungna att ringa till Irmelin och få instruktioner. Runda ön lät instruktionerna men som tur vad hade vi 12:an Trivia före som rundade en prick längre bort varvid finten kunde genomskådas. Mot målet dog vinden igen och blev skiftande. Med 12:orna Thea och Ostwind med spinnakrar flåsande i kölvattnet lyckades Kerma komma i mål som andra båt efter 12:an Trivia som var långt före. Detta räckte till tredjeplatsen totalt. För att överhuvud taget hinna få någon båt i mål hade man kortat av banan och lagt målgången nästan längst bort från Svendborg. Irmelin hade oturen att vara ett stenkast från mållinjen när maxtiden inföll och fullföljde sådeles inte tävlingen. Gerdny kom i mål någonstans mitt bland de båtar som hann i mål. Nu var det så att med ingen vind hade man åtminstone två timmars motorgång till Svendborg. Alla hade inte motor så jag tror att man fick bogsera en hel del båtar till sent in på nattkvisten.

Irmelin i hård kamp med Gerdny. Vem driver snabbast? Irmelin i hård kamp med Gerdny. Vem driver snabbast?
Tre Sang katt bland hermelinerna hos 6:orna. Tre Sang katt bland hermelinerna hos 6:orna.
Hela fältet utspritt över fjärden. Hela fältet utspritt över fjärden.
Trivia på väg mot mål med hårdstärkt spinnaker. Trivia på väg mot mål med hårdstärkt spinnaker.
Ostwind och Thea hack i häl på Kerma in mot mål. Ostwind och Thea hack i häl på Kerma in mot mål.

Bankappsegling 1 och 2

Vind NO 4-5 m/s och strålande solsken. Av 95:orna var det här bara Gerdny som ställde up. Kerma och Irmelin var inte riktigt i form utan fungerade som fotobåtar.

Efter en försiktig start lyckades Gerdny ta sig ut i fri vind på högerkanten. Efter en duell med 12:an Thea upp emot första märket lyckades Gerdny runda som nummer två efter suveränen 12:an Trivia. Sedan skall man segla undanvind och det är inte lätt att hävda sig mot de spinnakerförsedda 12:orna. Gerdny tappar till 12:orna men seglar fortfarande snabbare än övriga båtar. Vid andra kryssrundningen blir det en del incidenter mellan små båtar på första varvet och stora på det andra. Den otäckaste är en Juniorbåt som kommer för babords halsar precis innan märket och slår framför stäven på den tyska marinens 12:a Westwind som dock är uppmärksamma och gör en skarp undanmanöver så att kollision kan undvikas. Hur dödsföraktande kan människor vara egentligen. För Gerdny är seglingen uppmuntrande på kryssen där man håller jämna steg med 12:orna och nedslående på undanvinden där man tappar till 12:orna. Efter bra segling kommer man i mål som 4:e båt med 12:orna Trivia, Thea och Ostwind före och Westwind efter.

Efter en lång väntan på att alla båtar skulle gå i mål så att andra seglingen kunde påbörjas kom denna till slut igång. Efter en duell mellan Gerdny och den norska 10:an Gavotte på startlinjen kom alla de större båtarna iväg i samlad trupp. Nu var rollerna ombytta jämfört med 1:a seglingen så att Gerdny var till vänster och 12:orna till höger. Vi första rundningen var det tätt med Gerdny mitt i en 12:a sandwich. Trivia och Ostwind i fören samt Thea och Westwind i aktern med mindre än en båtlängd mellan varje båt för utom Westwind där avståndet var längre. För övrigt var detta en kopia av första seglingen. Gerdny tappar på undanvinden. Vid andra kryssrundningen kommer Gerdny ikapp fem Juniorbåtar uppe vid märket. Av någon outgrundlig anledning hamnar Gerdny mellan de vilt skrikande Juniorbåtarna och märket utan rätt till plats, åtminstone inte från alla fem. Vilket medför en 360 graders sväng för att runda märket i egen majestät efter Juniorbåtarna. Detta fungerar nästan men man kör på märket och får en 360 graders straffsväng. Avsikten var att ta denna senare men en hysteriskt visslande domarbåt tvingar till omedelbart verkställande. Vid det här laget hade man tappat kontakten med konkurrenterna. Likväl upprepar sig resultatet från den första seglingen. Tre 12:or före och en efter i ungefär samma ordning.

Thea på kryss upp mot första rundning. Thea på kryss upp mot första rundning.
Trivia förbereder spinnaker inför rundningen. Trivia förbereder spinnaker inför rundningen.
Gerdny har tagit sig förbi Thea. Gerdny har tagit sig förbi Thea.
Tre Sang jagar 6:orna i sin startgrupp. Tre Sang jagar 6:orna i sin startgrupp.

Bankappsegling 3

Vind NO 8-10 m/s och strålande solsken. Gerdny och Irmelin deltager i kappseglingarna och Kermas besättning gör staden.

Gerdny har dagen till ära fått en extra gast i form av Nisse Forsfält som fått landloppor i Stockholm och kastat sig i bilen för en blixtvisit i Svendborg. På Irmelin härskar hela klanen Cyrus. I den lite friskare vinden hävdar sig 95:orna utmärkt. Jocke Hägg på Gerdny är helt lyrisk över kryssegenskaperna med kolfibermasten och fullt storsegel och kryssfock, men drabbas även idag av akilleshälen undanvinden. Irmelin med gaffelsegel har inte heller några problem med den friska vinden utan hävdar sig bra bland båtarna med ungefär samma mätetal. På det hela taget blir resultatet bättre den här dagen vilket är något förvånande med de större skärgårdskryssarnas känslighet för frisk vind. Mycket tack vare väldigt jämna och stabila vindförhållanden och inte alltför grov sjö.

Resultat bland de större jakterna och skärgårdskryssarna

Obs! Denna resultatlista är omräknad för endast presenterade båtar. Parantes är resultat i officiell resultatlista.

Placering Segelnummer Båtnamn Mätetal Distans Bana 1 Bana 2 Bana 3 Totalt
1 12 K-10 Trivia 13,4 1(1) 1(6) 1(21) 9(59) 12
2 30 K-8 Tre Sang 13,4 9(14) 5(14) 3(34) 2(48) 19
3 95 S-4 Gerdny 10,9 7(12) 3(10) 7(44) 4(51) 21
4 30 D-51 Trio 13,4 12(19) 7(18) 2(24) 1(34) 22
5 12 D-1 Thea 12,3 3(5) 2(8) 4(37) 14(64) 23
5 8 H-45 Carmen IV 7,9 4(7) 10(33) 6(41) 3(50) 23
6 12 G-4 Ostwind 13,4 5(8) 4(11) 5(40) 11(61) 25
7 8 G-8 Angelita 8,8 6(10) 11(38) 8(48) 5(53) 30
8 9 G-1 Satanita 10,0 10(16) 6(16) 10(61) 6(54) 32
9 Ketch IX 37 Senta 9,4 8(13) 12(45) 11(65) 7(55) 38
10 55 fots yawl Night Watch 10,1 13(20) 8(22) 9(55) 12(62) 42
11 10 F 25 Indigo 10,0 11(17) 13(46) 12(69) 15(69) 51
12 10 F 29 Gavotte 8,5 14(22) 15(82) 15(78) 8(58) 52
13 Bermuda sloop Jonathan 10,8 20(DNF) 14(54) 14(76) 10(60) 58
13 12 G-1 Westwind 13,4 20(DNF) 9(29) 13(70) 16(75) 58
14 95 S-1 Kerma 11,8 2(3) 20(DNC) 20(DNC) 20(DNC) 62
15 95 S-11 Irmelin 8,2 20(DNF) 20(DNC) 20(DNC) 13(63) 73

Prisutdelning

På eftermiddagen efter sista bankappseglingen vidtog busstransport till Valdemarsslott. Här skulle prisutdelningen gå av stapeln. Men först fanns det möjlighet att inspektera slottet med omnejd. Här har man bland annat ett fritidsbåtsmuseum, en restaurant med två stjärnor i Guide Michelin samt ett kapell inhyst i ena gaveln på slottet. Det gavs möjlighet att besöka alla faciliteter och lyssna på fiolkoncert där två fiolspelare stod på en ö mitt i slottsdammen och spelade. På de två översta vindsvåningarna i slottet var det fullt med jakttroféer och fritidsbåtsmuseumet var väl värt ett besök. Innan prisutdelningen serverades ett glas rött vin och snittar som tilltugg till samtliga besökare. Serveringspersonalen fick slita hårt för att tillgodose uppemot 1000 hungriga seglare. Godsherren inledde prisutdelningen med att skämtsamt tacka svenskarna för slottet hans förfäder fått i en kappsegling mot svenskarna på 1600-talet. Observera att kappseglingsreglerna såg lite annorlunda ut på den här tiden. Det mesta var tillåtet inklusive kanoner. Utöver priser i stora lass som haglade över seglarna passade Bobby Cyrus på att överlämna en SSKF-vimpel till arrangörerna. Dessutom passade Gerdny på att knipa det mest åtråvärda priset som evenemangets vackraste båt. Priset var en halvmodell som efter gravering kommer att hänga på museumet.

Hästvagn framför Valdemarsslott. Hästvagn framför Valdemarsslott.
Fritidsbåtsmuseumet som var beläget på slottet. Fritidsbåtsmuseumet som var beläget på slottet.
Påfyllning av 1000 vinglas. Påfyllning av 1000 vinglas.
Baron tackar svenskarna för slottet. Baron tackar svenskarna för slottet.
Bobby Cyrus lämnar SSKF-vimpel. Bobby Cyrus lämnar SSKF-vimpel.
Fiolkoncert i slottsdammen med vy ut över fjärden där bankappseglingarna ägt rum. Fiolkoncert i slottsdammen med vy ut över fjärden där
bankappseglingarna ägt rum.
Och stoltast av dom alla... Nej inte matadoren. Gerdnys besättning med pris för vackraste båt. Och stoltast av dom alla... Nej inte matadoren.
Gerdnys besättning med pris för vackraste båt.

Regattamiddag

Efter prisutdelningen på kvällen hölls regattamiddagen i hamnmagasinet. En buffé av jättelika proportioner med diverse uppträdanden. Det var väl egentligen för mycket folk för att det skulle vara riktigt bra men utifrån de förutsättningar man hade fungerade det hyggligt.

Invigningen av Classic Week 2003. Invigningen av Classic Week 2003.
Regattamiddag i det fullsatta magasinet. Regattamiddag i det fullsatta magasinet.

Sammanfattning

Det var absolut värt mödan att ta sig till och deltaga i detta evenemang. Olikt våra veteranbåtsfestivaler som till stor del inriktar sig till publiken, var detta evenemang nästan uteslutande inriktat till seglarna. Programmet var så fullspäckat att man knappt ha hämta andan mellan övningarna. Man var på vattnet så länge att det var svårt att hinna handla. Detta orsakade åtminstone ombord på Kerma matbrist vissa dagar. Bortsett från ett kanske alltför tufft program så var genomförandet av evenemanget suveränt. Förhållandena på kappseglingsbanorna var perfekta om man bortser från vindbrist i distanskappseglingen. Även hamnanläggning och landbaserade aktiviteter höll hög klass. Det blir svårt att match detta i Sverige.

Efter avslutat evenemang seglade Gerdny nonstop till Sandhamnsregattan på knappt 3 dygn. Kerma och Irmelin gav sig av upp på Svenska Västkusten där Irmelin tog Göta Kanal hem från Göteborg medan Kerma gav sig ut på vidare äventyr i Norge innan även hon tog kanalen hem.