Bilder SSKF Årsmöte 2002

Verksamhetsberättelse 2002

Detta är en förhandsvisning av vad som avhandlades på SSKF:s årsmöte för verksamhetsåret 2002. En mer utförlig redogörelse följer när protokollet är klart. Mötet hölls i de blivande klubblokalerna på Tackjärnsvägen 2 i Ulvsunda den 18:e januari 2003. Dessa lokaler kommer att delas med ett antal likasinnade föreningar.

Förutom verksamhetsberättelsen och övriga formella ärenden bjöds det på korv och kaffe samt visades bildspel och film. Den film som visades var Allan Förbergs proffsiga utkast från sommarens SM för A22 i Uppsala. Som avslutning redogjorde Göran Dahlström utförligt för sina nybyggnadsplaner av en A22:a.

Revisionsberättelse Revisor Magnus Swahn avger revisionsberättelse.

Bokslutsrapport Ekonomiansvarige Nils Forsfält redogör för bokslutet.

Renoveringsfondens verksamhetsberättelse Renoveringsfondens ordförande Tor Hedvall redogör för renoveringsfondens verksamhet. Ungefär 20 ärenden har behandlats under året.

Valberedningen Valberedningen Bobby Cyrus och Erik Josefsson framför resultatet av sina desperata försök att besätta alla platser i styrelsen. Som exempel på sin desperation kan anges att Bobby återinträder som klubbmästare mot att han när han avgår slipper sitta i valberedningen och Erik får fortsatt förtroende att fortsätta som valberedning nästa år.

Utmärkelser

Thomas Larsson utnämns till hedersmedlem i SSKF Thomas Larsson utnämns till hedersmedlem i SSKF. Motiveringen är förutom hans insatser för båtarna även hans osjälviska sätt att dela med sig av sina kunskaper till behövande samt den artikelserie i renovering som senare givits ut som en handbok i träbåtrenovering.

Plakett för förtjänstfullt bevarande Faktachef Per Thelander delar ut hedersplakett år 2002 för förtjänstfullt bevarande. Plaketten tillföll Knut och Lennart Gustafsson för utomordentligt bevarande av 22 S-270 Silversang under mer än ett halvt sekel.

Paus med filmvisning och förtäring

Filmvisning och förtäring Visning av Allan Förbers film från sommarens SM för A22 samt korv, kaffe och paus.

40:a klassens 1:a pris i segelbåtens dag återuppstår Anders Stenhols på 40:an Rival återlämnar det försvunna 1:a priset i 40:a klassen på segelbåtens dag till Nils Forsfält på 40:an Trione som plaserade sig på förstaplatsen senast.

Redovisning av nybyggnadsplaner för A22:a

Göran Dahlström är en erkänt duktig båtkonstruktör och båtbyggare. Det han gör kännetecknas av ett kvalitetstänkande där ingenting lämnas åt slumpen. Allting väljs med omsorg och varje detalj optimeras till sin funktion. Det är därför mycket intrerssant att få ta del av hans ideer när han konstruerar sin drömbåt en A22:a. Skrovet kommer att byggas enkellaminerat med riktad glasfibermatta och isopolyester samt integreras med ett fackverkssystem som blir både lätt, starkt, styvt och hyfsat billigt. Övriga båten kommer att utföras i trä. Byggmetoden är till stora delar utprovad i de båtar Göran byggt under sina år som båtbyggare. Han är väl mest känd för Rapsody båtarna. Hela konceptet har sina rötter i Kalskronavarvets, där Göran varit anställd, sätt att bygga båtar till marinen.

Göran Dahlström ger historisk tillbakablick Göran Dahlström ger en kort resume över sin karriär som båtkonstruktör och båtbyggare. Ett antal exempel på konstruktioner han gjort presenteras för att ge en inblick i hans sett att se på båtar. Av de visade ritningarna representerar en del båtar som blivit byggda samt en del drömkoncept som alldrig blivit byggda. En imponerande blandning av modernt och klassiskt där hjärtat ligger i de klassiska linjerna.

Nya 22:ans skrovform Skrovform samt rigg på den nya 22:an presenteras. Det är en konstruktion optimerad för vattnen utanför Blekinge. Preliminärt är båten ca LOA 13m, Li 10m, B 2.2m och Deplacement 2.4ton. Intressantast är den minutiösa planering av alla detaljer där skrovet konstrueras på ett sådant sätt att det blir starkast möjligt med minsta tillåtna panelvikt. Detta görs billigt, starkt och styvt utan att för den skull inskränka på kvaliten.

Göran Dahlströn avtackas av SSKF ordförande Hasse Samuelsson SSKF:s ordförande Hans Samuelsson tackar Göran Dahlström för hans suveräna presentation.

Så här lycklig blir man av att konstruera världens vakraste båttyp En illustration av hur lycklig man blir av att få konstruera båtar i "Världens vakraste båttyp".